Bildhuggeri

Idag är jag en av få bildhuggare i Sverige som för traditionen vidare med träbildhuggeriyrket. Ett yrke som har funnits i många hundra år men som fortfarande går till på samma sätt som på 1600-talet. Jag använder fortfarande liknande bildhuggarjärn och samma typ av klubba och arbetsbänk som man gjorde förr i tiden. Jag är utbildad i det traditionella bildhuggeriet med rosetter, akantusblad, men idag börjar snideriet hitta nya former och uttryck och jag är gärna med på den resan! Jag gillar utmaningar och diskuterar och provar gärna nya idéer och tankar inom träbildhuggeri.

Alla mina arbeten är handsnidade och ett uppdrag börjar alltid vid ritbordet. Därefter går jag vidare till att välja ut ett lämpligt träslag för arbetet. Snida kan jag göra i nästan alla träslag även om jag föredrar lind som är ett mjukt och lättarbetat träslag. Nästa steg blir att såga fram ornamentet innan jag ställer mig vid min arbetsbänk. Jag står upp och jobbar för att få bästa kontroll och kraft när jag snidar på mitt arbete. Att jobba med både höger och vänster hand är något man måste lära sig från början för att spara tid och inte behöva vända på arbetsstycket hela tiden.

Idag kan mina arbetsdagar variera med allt från att snida moderna detaljer till någon svensk möbeldesigner eller restaurera ornament till en 1700-tals spegelram med originaldetaljer. Står jag inte hemma i min verkstad händer det att jag är ute och jobbar t.ex. i Lunds domkyrka eller snidar detaljer till Ystads äldsta hus.